<img height="1" width="1" src="https://www.facebook.com/tr?id=295310551269693&ev=PageView&noscript=1" />
01 Paź

Motywacja w odchudzaniu

Czym jest motywacja? Jak ją znaleźć, wzmocnić? I czy naprawdę ma ona duże znaczenie przy redukcji masy ciała?

 

Kto z nas nie robił czegoś "od poniedziałku", "od nowego miesiąca", "od nowego roku". Jakie są przyczyny, przez które odstawiamy w kąt nasze plany czy ważne zmiany? Problem najczęściej leży w nieskutecznej motywacji.

Mówi się, że motywacja to taka wewnętrzna siła, by podjąć jakieś działanie i trwać w nim. 

To działanie musi być uwarunkowane konkretną potrzebą. Na motywacje mają wpływ zarówno czynniki wewnętrze jak emocje czy wyznawane wartości oraz zewnętrzne (korzyści materialne, wpływ innej osoby, uzyskanie nagrody). Krótko mówiąc, powód zmian musi być wyjątkowo istotny i silny, byśmy trwali dalej w naszym postanowieniu. 

 

Motywacja w odchudzaniu

Bardzo często w pracy z pacjentami widzę, że boją się zmian, nie wiedzą czy podołają zaleceniom. Jednak nie sam strach jest tutaj głównym problemem, najczęściej jest nim brak skutecznej motywacji.

Pacjenci, którzy wykonali pierwszy krok i sami skonsultowali się ze specjalistą są najczęściej na lepszej pozycji niż Ci, którym "ktoś kazał". W ochudzaniu wymagana jest wewnętrzna potrzeba zmian i uświadomienie sobie, że utrata kilogramów lub zmiana nawyków żywieniowych mogą przynieść nie tylko wymierne korzyści w postaci lepszej sylwetki, ale też to, czego nie zobaczymy gołym okiem, czyli: poprawa składu ciała, poprawa samopoczucia, lepsze wyniki badań czy mniejsze ryzyko chorób cywilizacyjnych.

 

Jak się motywować?

Na początku terapii odchudzającej warto odpowiedzieć sobie na parę pytań, zapisać te odpowiedzi i w chwilach zwątpienia powrócić do nich, by odzyskać siłę i dalej trwać w swoim wyborze:

1. Dlaczego zdecydowałeś się na zmianę?

Twoje odpowiedzi stworzą tzw. listę korzyści- spisz najważniejsze korzyści, które płyną ze zmiany nawyków żywieniowych. Pomyśl o kilku obszarach: zdrowie i stan fizyczny, rodzina, praca, samoocena w perspektywnie kilku najbliższych lat. 

2. Pomyśl, co się stanie jeśli nie zmienisz obecnego stanu rzeczy?

Dzięki temu zauważysz negatywny wpływ stanu obecnego i jego ewentualne późniejsze efekty

3. Czy Twoje dobre zmiany wpłyną na życie innych?

Może podejmiesz dietę razem z partnerem i poprawisz też jego zdrowie lub dasz przykład swoim dzieciom. 

4. Co mogę zrobić, by osiągnąć cel?

Określ konkretne działania/zachowania, które mogą przybliżyć Cię do sukcesu. Oprócz realizacji planu żywieniowego wpleć w swój plan dnia więcej ruchu - możesz każdego dnia spacerować lub wybierać schody zamiast windy. To małe zmiany, ale mają ogromny wpływ na poziom wydatkowania naszej energii. 

 

Warto już na początku współpracy z dietetykiem zadbać o swoją motywację. Samo nakierowanie na zgubienie kilogramów nie będzie trwałą motywacją i może bardzo szybko sprawić, że nie widząc efektów będziemy chcieli zaniechać dalszych działań. Zdecydowanie lepszym motywatorem będzie chęć poprawy zdrowia czy lepsze samopoczucie - to, co będzie dla nas ważne może zmienić nasz punkt widzenia o 180 stopni i trwale umocnić w zasadności planowanej zmiany. 

Twój komentarz




Sprawdź swoje dane osobobowe Sprawdź swoje dane osobobowe
POKAŻ