<img height="1" width="1" src="https://www.facebook.com/tr?id=295310551269693&ev=PageView&noscript=1" />
17 Lip

Czosnek - właściwości

Czosnek jest warzywem o dużym potencjale antyoksydacyjnym, należy do tej samej rodziny co cebula. Zawiera szereg aktywnych składników, które oddziaływują na nasz organizm. Zwiększa odporność, zapobiega akumulacji lipidów oraz ma działanie antybakteryjne i przeciwgrzybiczne.

Wartości odżywcze

Czosnek dostarcza witamin z grupy B, ma też wysoką zawartość witaminy C. Jednakże, należy pamiętać, że nie spożywamy go w dużych ilościach. Ze składników mineralnych na przód wysuwa się zawartość potasu.

Allicyna i jej działanie

Allicyna to kluczowy składnik czosnku. Jest to związek siarkowy, który pochodzi z przemian aminokwasów [1]. Wydziela się ona w trakcie zgniatania czosnku (uszkodzenia błon komórkowych powoduje uwolnienie enzymu allinazy i przekształcenie alliiny w allicynę) [2]. Potwierdzono jej skuteczność w regulacji poziomu lipidów - działa podobnie jak inhibitory z grupy statyn. Hamują reduktazę HMG-CoA, która jest wątrobowym enzymem regulującym ilość syntetyzowanego cholesterolu. Zapobiega też wewnątrzkomórkowej akumulacji lipidów [3]. Allicyna wzbogacona obecnością innych siarczków ma też zdolność do hamowania agregacji płytek krwi (działa przeciwzakrzepowo). Całościowo można więc uznać, że czosnek zapobiega występowaniu chorób sercowo-naczyniowych.

Wpływ na układ odpornościowy

Z uwagi na obecność innych specyficznych składników, takich jak: olejki eteryczne, glikozydy, saponiny, czosnek ma właściwości bakteriobójcze, przeciwpasożytnicze iprzeciwgrzybiczne [2, 4]. Jest efektywny w zwalczaniu bakterii gram (+) i gram (-), takich jak: H.pyloriczyE.coli. Z uwagi na siarczki i bioflawonoidy (tj. kwercetyna, cyjanidyna) czosnek poprawia zdolności obronne organizmu [4]. Dzięki swym aktywnym substancjom o działaniu antyoksydacyjnym (np. selen i flawonoidy) ma działanie przeciwnowotworowe [3].

Z uwagi na duży potencjał biologicznie aktywnych związków obecnych w czosnku uznaje się go za naturalny antybiotyk. Jednak, aby korzystać z jego właściwości należy spożywać go regularnie w postaci surowej.

Przypisy:

  1. Sawicka A., Czosnek pospolity (Allium sativum L.) – cenna roślina przyprawowo-lecznicza, Uniwersytet Przyrodniczy w Lublinie [online]
  2. Kwiecień M., Winiarska-Mieczan A., Czosnek jako zioło kształtujące właściwości prozdrowotne, Problemy Higieny i Epidemiologii vol. 4, 2011
  3. Dębski B., Milner J., Molekularne mechanizmy przeciwnowotworowego działania czosnku; rola reaktywnych form tlenu, Bromatologia i Chemia Toksykologiczna vol. 3, 2007
  4. Goncagul G., Ayaz E., Antimicrobial effect of of garlic (Allium sativum) and traditional medicine, Journal of Animal and Veterinary Adcances vol. 1, 2010

Twój komentarz




Sprawdź swoje dane osobobowe Sprawdź swoje dane osobobowe
POKAŻ