<img height="1" width="1" src="https://www.facebook.com/tr?id=295310551269693&ev=PageView&noscript=1" />
17 Lip

Kalafior - właściwości

Kalafior to jeden z członków rodziny roślin krzyżowych, zaraz obok zielonego brokuła. Zawiera imponującą gamę składników odżywczych, minerałów, witamin i przeciwutleniaczy. Na stole gości przeważnie z powodu swoich walorów smakowych, ale warto poznać jego wewnętrzne sekrety, by świadomie z niego korzystać.

 

Wartości odżywcze

Kalafior to źródło dobroczynnych składników – znajdziemy w nim błonnik pokarmowy, witaminy z grupy B(w tymkwas foliowy), trochę beta-karotenu, mnóstwo witaminy Ci przyzwoitą ilość witaminy K. Składniki mineralne, które skrywa to potas, wapń, magnez, a także mikroelementy żelazo, cynk, miedź.

Korzyści zdrowotne

Kalafior zawiera sulforafan – związek siarki, który ma działanie przeciwnowotworowe o udowodnionej aktywności spowalniającej wzrost guza. Jest też warzywem o działaniu przeciwzapalnym – zawiera indole, które zapobiegają zapaleniom na poziomie komórkowym. Wśród przeciwutleniaczy kalafiora znajdziemy duże ilości witaminy C, beta-karotenu, rutyny.A także kemferol,naturalny flawonoid o silnym działaniu przeciwzapalnym. Dzięki obecności choliny wspiera działanie mózgu i profilaktycznie chroni przed chorobami degeneracyjnymi. Połączenie właściwości przeciwzapalnych i przeciwutleniających czyni kalafior warzywem idealnym do walki z chorobami układu sercowo-naczyniowego.

W kuchni

Kalafior to warzywo bardzo uniwersalne. Można jeść go na surowo, dodawać do sałatek, zrobić z niego puree albo używać jako spodu do pizzy. Jest też idealnym produktem do zupy z białych warzyw (razem z pietruszką i szparagami). Samodzielnie świetnie smakuje pieczony obsypany aromatycznymi przyprawami, jak np. mieszanki typu gram masala.

Kalafior to obecnie trochę zapomniane warzywo, zastąpione przez swojego kuzyna brokuła. Jednak nie należy odbierać mu jego świetnych właściwości, wręcz przeciwnie warto korzystać z niego jak najczęściej.

UWAGA - Należy zaznaczyć, że kalafior jako warzywo krzyżowe zawieratiocyjanki, czyli substancje hamujące działanie tyroksyny. Przez co może niekorzystnie wpływać na osoby przyjmujące tyroksynę.

Twój komentarz




Sprawdź swoje dane osobobowe Sprawdź swoje dane osobobowe
POKAŻ