<img height="1" width="1" src="https://www.facebook.com/tr?id=295310551269693&ev=PageView&noscript=1" />
18 Lip

"Jestem na diecie i mam kryzys..."

Na początku wszystko idzie zgodnie z planem - jesz zdrowo i starasz się regularnie ćwiczyć. Dzięki niepodjadaniu popełniasz coraz mniej błędów, a efekty są coraz bardziej widoczne. Motywacja rośnie. 

Tak wygląda idealna sytuacja podczas odchudzania, ale nie zawsze jest idealnie. Jeśli kryzys stanie się częścią Twojej przemiany, warto odkryć źródło problemu i dobrać skuteczny sposób, by go pokonać. Poniżej przedstawię najczęstsze przyczyny kryzysu na diecie i kilka niezawodnych rad.

Kluczowe jest Twoje nastawienie. Dieta nie może być dla Ciebie synonimem słów wyrzeczenie czy walka. Już od początku współpracy z dietetykiem skupiaj się na ważnych osobistych powodach, które Tobą kierują. Niech one dodadzą Ci siły. Szczerze rozmawiaj o swoich słabościach, ustalcie strategię działania w przypadku wystąpienie tzw. "kryzysowych sytuacji". 

JAKIE SĄ NAJCZĘSTSZE POWODY KRYZYSU?

 

(wieczorne) napady głodu

Stres, obowiązki i praca są czasami powodem, przez który omijamy posiłek. Jest to najczęstszy błąd, który może być przyczyną nadmiernej masy ciała. Niesie on ze sobą konsekwencje:

  • jeśli omijasz posiłek to po krótkim czasie jesteś bardzo głodny i zaczynasz podjadać,
  • nie jesz nic cały dzień, bo "brak Ci czasu", a wieczorem głód jest tak duży, że zjadasz znacznie więcej niż potrzebujesz.  

Regularność posiłków, którą ustala się indywidualnie, reguluje poziom głodu i sytości. Jeśli zaplanujemy posiłki o odpowiedniej porcji i zbilansowanym składzie, czyli ze źródłem białka, węglowodanów złożonych i błonnika oraz tłuszczu, automatycznie ustabilizuje się poziom glukozy (czyt. uchroni Cię to przed podjadaniem). 

 

brak dobrej organizacji i planowania

Planowanie posiłków i zakupów jest bardzo pomocną kwestią w czasie diety. Dzięki wcześniejszemu przygotowaniu jedzenia i zabraniu go do pracy będziesz mieć ochronę przed słodkimi pokusami (i spokojną głowę). 

Dodatkowo, warto pójść na zakupy z jasno sprecyzowaną listą. Jeśli będziesz wiedzieć co kupić, mniej prawdopodobnie będzie, że do Twojego koszyka wpadną jakieś niezdrowe przekąski. Jest jeszcze jeden plus: zużyjesz to, co masz w danej chwili w lodówce i nic się nie zmarnuje (tutaj znajdziesz sposoby na resztki). 

 

wyjścia ze znajomymi, spotkania rodzinne

Spotkania towarzystkie mogą niektórym sprawiać kłopot. Na pewno zdarzą się takie osoby, które będą wypytywać o cel diety, postęp i "po co w ogóle to robisz". Nie musisz się nikomu tłumaczyć, robisz to wyłącznie dla siebie.

Nie ma też potrzeby zabierania ze sobą przygotowanych posiłków na takie wyjścia. Jest to doskonała okazja do ćwiczenia asertywnościi nauka wyboru zdrowszych alternatyw. Zachowaj umiar i pamiętaj o zdrowym rozsądku. 

Przypomnę Ci: dieta nie może zawładnąć całego Twojego życia, jedzenie ma być jego uzupełnieniem.

 

Dieta ma być tylko okresem przejściowym - narzędziem, które ma nauczyć Cię nowych zdrowszych nawyków żywieniowych. Popełnianie błędów jest częścią tego procesu - dzięki nim poznasz i wypróbujesz sposoby, które przydadzą Ci się w codziennym życiu. 

Twój komentarz




Sprawdź swoje dane osobobowe Sprawdź swoje dane osobobowe
POKAŻ