<img height="1" width="1" src="https://www.facebook.com/tr?id=295310551269693&ev=PageView&noscript=1" />
18 Lip

Szparagi - właściwości

Sezon na szparagi w pełni. Nazywa się je nowalijkami, na równi z rzodkiewką, sałatą, pomidorem czy ogórkiem. I te białe i te zielone to jedne z pierwszych warzyw, które pojawiają się z początkiem wiosny (chociaż wiosna to trochę wygórowane słowa, patrząc na dzisiejszy termometr). Szparagi nie tylko świetnie prezentują się na talerzu, ale też same w sobie są bardzo wartościowe.

Szparagi białe czy zielone

Istnieje ponad 200 odmian szparagów, a około 20 jest jadalnych. Białe szparagi uprawiane są w glebie, są trochę grubsze od zielonych szparagów i przed ich przygotowaniem należy je obrać. Wymagają trochę dłuższego gotowania. Zielone szparagi uprawia się na powierzchni gleby. Są cieńsze i wyższe od białych. A przez to krócej się je gotuje.

W kuchni może je podawać solo, najpopularniejsza wersja to zupa z białych szparagów. Inne pomysły to szparagi w szynce parmeńskiej lub zapiekane pod sosem beszamel. Dobrze też sprawdzą się do omleta, jajecznych babeczek czy do sałatki. Koniecznie spróbujcie też grillowanych szparagów z cytryną i czosnkiem. Przy zakupie warto zwrócić uwagę, aby były jędrne i sprężyste.

 

Wartość odżywcza szparagów

Od razu można dać im medal ze duża ilość błonnika, który jest ważnym składnikiem w naszej diecie. Szparagi zawierają inulinę, która jest naturalnym prebiotykiem odżywiającym mikroflorę jelitową. Ceni się je też za wysoką zawartość kwasu foliowego i żelaza, tak ważnych składników w procesie krwiotwórczym.

Witaminy A i C obecne w szparagach pełnią rolę antyoksydacyjną, a witamina K wspomaga proces krzepnięcia krwi. Szparagi są też dobrym źródłem witamin z grupy B, szczególnie B3 odpowiedzialnej za funkcjonowanie układu nerwowego, w tym mózgu.

 

Kwercetyna i saponiny steroidowe

W szparagach obecna jest też kwercetyna, która jest jednym z flawonoidów obniżających ryzyko chorób sercowo-naczyniowych, działa też przeciwzapalne i chroni przed zmianami miażdżycowymi. Szparagi są też źródłem fitoskładników, takich jak saponiny steroidowe. Ich działanie jest skierowane przede wszystkim na komórki nowotworowe.

W szparagach znajdziemy również fitoestrogeny, które działają podobnie do kobiecego estrogenu, można wprowadzić je w okresie klimakterium. Łacińska nazwa szparagów to Asparagus od kwasu asparaginowego, który działa moczopędnie, a to może być przydatne w leczeniu kamicy układu moczowego.

 

Zielone warzywa uważam za jedne z najbardziej wartościowych. Świeże szparagi to dobry sposób na zdobycie wielu składników odżywczych, po to by mieć siłę i cierpliwość w oczekiwaniu na tę utęsknioną piękną wiosnę :-)

Twój komentarz




Sprawdź swoje dane osobobowe Sprawdź swoje dane osobobowe
POKAŻ