<img height="1" width="1" src="https://www.facebook.com/tr?id=295310551269693&ev=PageView&noscript=1" />
18 Lip

Witamina E - niezbędnik

Witamina E to nazwa dla organicznych związków chemicznych, które są rozpuszczalne w tłuszczach. Do tej grupy należą tokoferole i tokotrienole. Ich wpływ na ludzki organizm jest wielokierunkowy: począwszy od nawilżenia skóry po ochronę serca i naczyń krwionośnych.

Działanie witaminy E

  • Jest silnym antyoksydantem wielonienasyconych kwasów tłuszczowych i fosfolipidów budujących błony komórkowe. Chroni ludzkie komórki przed zniszczeniem.

  • Wpływa na działanie układu immunologicznego zapobiegając procesom oksydacji. Pośredniczy również w przekazywania sygnałów do komórek odpornościowych.

  • Wzmacnia naczynia krwionośne oraz chroni krwinki czerwone.
  • Hamuje rozwój miażdżycy.
  • Zmniejsza ryzyko wystąpienia chorób serca, w tym m.in. ma działanie ochronne po zawale serca.
  • Przeciwdziała rozwojowi nowotworów.
  • Obniża ryzyko objawów neurologicznych oraz korzystnie wpływa na stan osób chorujących na Alzheimera czy Parkinsona.
  • Kosmetycznie wykorzystywana witamina E łatwo przenika przez skórę zapewniając odżywienie i elastyczność. Ponadto octan tokoferolu jest trwałym filtrem przeciwsłonecznym, który chroni przed utlenianiem i degradacją lipidów naskórka.

 

Gdzie ją znajdziemy?

Źródłami witaminy E są warzywa i owoce, a także oleje roślinne oraz orzechy. Niezwykle ważne jest zapewnienie sobie urozmaiconej diety ze źródłami witaminy E, ponieważ nasz organizm nie potrafi jej sam syntetyzować. Możemy jedynie ją magazynować, a że jest rozpuszczalna w tłuszczach, to właśnie tkanka tłuszczowa pełni rolę jej magazynu.

Zapotrzebowanie na nią jest zależne od wieku, płci czy stanu fizjologicznego. Kobiety i mężczyźni w wieku powyżej 19 lat powinni przyjmować 15 mg na dobę.

Poniżej zawartość witaminy E w przykładowych produktach (dane wg USDA National Nutrient Database):

1/2 Awokado - 2 mg

Szpinak 150g - 3 mg

1/2 Papryka czerwona - 2,5 mg

2 szt. jajka - 2-3 mg

Tuńczyk 75g - 2 mg

Słonecznik 60g - 16 mg

Migdały 60g - 14 mg

Orzechy laskowe 60g - 7 mg

Pestki z dyni 60g - 14 mg

 

Antyoksydacyjne i protekcyjnie działanie witaminy E na nienasycone kwasy tłuszczowe, które są jednym z najważniejszych składników błon komórkowych, jest jedną z jej najważniejszych funkcji. Oprócz jej dobroczynnego działania na układ sercowo-naczyniowy, świetnie sprawdza się też w kosmetyce (witamina młodości).

Twój komentarz




Sprawdź swoje dane osobobowe Sprawdź swoje dane osobobowe
POKAŻ