<img height="1" width="1" src="https://www.facebook.com/tr?id=295310551269693&ev=PageView&noscript=1" />
24 Wrze

Grzyby - właściwości

Wrzesień to zdecydowanie miesiąc grzybobrania. Niegdyś uznawane były wyłącznie za przyprawę z uwagi na swój wyjątkowy smak i aromat. Obecnie wiemy znacznie więcej o tym, że mają całkiem bogate wnętrze.

Wartość odżywcza grzybów

Grzyby w około 80-90% składają się z wody. Białka mogą stanowić maksymalnie 40% suchej masy. Zawartość białka w grzybach jest duża, ale zależy ona też od gatunku i stadium rozwoju owocnika. Proteiny grzybów cechują się bardzo dobrą przyswajalnością. W porównaniu do warzyw, np. marchwi i kalafiora, grzyby mają wyższą zawartość aminokwasów takich jak: tyrozyna, arginina i treonina.

Ponad 50% suchej masy grzybów stanowią węglowodany. W grzybach znajdziemy też chitynę, czyli naturalny błonnik, który pozytywnie wpływa na pracę przewodu pokarmowego. Chityna wykazuje również zdolność do wiązania kwasów tłuszczowych i żółciowych.

Zawartość kwasów tłuszczowych grzybów jest niewielka i wynosi mniej niż 10% suchej masy. Jednakże, grzyby mogą pochwalić się dobrym stosunkiem wielonienasyconych kwasów tłuszczowych, które stanowią około 75%.

Nie zapominajmy także o składnikach mineralnych i witaminach! Grzyby są dobrym źródłem potasu,fosforu,wapniaimagnezu. Największą ilością wapnia może pochwalić się twardziak jadalny. Borowik szlachetny, koźlarz babka oraz pieprznik jadalny, jako gatunki występujące dziko, mogą pochwalić się wysoką zawartością potasu.

Grzyby są dobrym źródłem witamin z grupy B, szczególnie ryboflawiny, niacyny i folianów. Niektóre gatunki zawierają niewielkie ilości witaminy C, a także śladowe dawki D2 oraz E.

 

Substancje bioaktywne

W ścianach komórkowych grzybów zawarte są beta-glukany, które działają immunostymulująco iprzeciwnowotworowo. Najwięcej tych związków znajdziemy w lakownicy lśniącej i borowiku szlachetnym. Substancje o działaniu hipoglikemicznym, czyli obniżającym poziom glukozy we krwi znajdziemy w żagwicy listkowatej, a także czernidłaku kołpakowatym.

W grzybach znajdują się również triterpenoidy, które wykazują działanie przeciwnowotworowe, między innymi przeciw wirusowi opryszczki. Mają też zdolność do zmniejszania agregacji płytek krwi (czyli przeciwdziałają zlepianiu się trombocytów) i hamowania syntezy cholesterolu.

W owocnikach grzybów zawarte są również związki fenolowe o właściwościach antyoksydacyjnych. Bogactwo tych substancji zawierają takie gatunki jak: soplówka jeżowata i boczniak ostrygowaty.

Grzyby stanowią też źródło naturalnych antybiotyków. Związki z nich wyizolowane wykazują działanie przeciwgrzybowe i przeciwbakteryjne, zwalczając m.in. Staphylococcus aureus (gronkowiec złocisty). Potrafią też hamować wzrost mikroorganizmów odpowiedzialnych za problemy skórne, jak np. Staphylococcus epidermidis (gronkowiec skórny) i Propionibacterium acnes.

 

Warto jeść grzyby, prawda? Ich prozdrowotne właściwości są imponujące. Pozytywny efekt ich stosowania wynika ze współdziałania różnych składników bioaktywnych zawartych w owocnikach grzybów. Na grzybobranie koniecznie wybierzcie się z kimś doświadczonym w temacie - zatrucia grzybami trującymi mogą skończyć się poważnymi konsekwencjami.

Twój komentarz




Sprawdź swoje dane osobobowe Sprawdź swoje dane osobobowe
POKAŻ